Tuesday, December 30, 2008

Our bank account

A resort like pool which all residents should be proud of.

We have opened two bank accounts with the CIMB bank at Danau Kota. One is the management fund account and the other is the sinking fund account. We may open another fixed deposit account later. In the near future, all the fund in the BMA ( Building management Account ) from the developer will be transferred into our account which is called BMF ( Building management Fund ) which will be controlled and maintained by the JMC, the representative of JMB PV10. However, the cheque book shall be in the custody of PVD management Sdn Bhd to prevent any abuse of the fund. We shall only accept the account pending the account being audited by Wong and Company, an independent registered auditor's firm appointed by the JMC.

Four members from the JMC have been appointed to be the signatories to the account. The signatories are divided into two groups that is Group A and Group B. For the cheque to be valid , signatures must be from either one from group A and either one from group B.



Group A signatories are :
1. Mr See Quai Sen ( Chairman )
2. Ms Wendy Koh ( Treasurer )


Group B signatories are :
1. Vinvent Cheong ( Secretary )
2. Mr. Rajenthren ( committee member )


The owners shall be informed by the management on the date when payments should be made in favour of the new account. Cheque payments should be made in favour of JMB-PV10.

Goodnight and have a nice day.

3 comments:

  1. Hai En See,

    Terima ksih atas komen terdahulu. Kita menerima dengan berlapang dada.

    Penerimaan sejumlah wang yang besar ini bermakna satu lagi tanggungjawab besar. Kerana itu tanggungjawab ini sering berjalan seiringan dengan soal kepercayaan, ketelusan dan integriti.

    Ianya mengorak satu lagi langkah ke arah menghakmilikkan bangunan ini kepada tuan milik, iaitu pemilik-pemilik PV10 ini. Masalahnya selalunya kita terasa kita bukan pemilik sebenar apabila dikenakan sekatan dan larangan. Contohnya larangan menggunakan kolam bagi perempuan yang memakai baju selain baju renang dan sebagainya. Larangan ini bagi sesetengah orang berasakan bahawa rumah ini bukan miliknya tetapi hak milik pemaju.

    En. See, saya pernah dahulu pernah berkerja sebagai pengutip duit sewa dan yuran penyelenggaraan. Terdapat segelintir pemilik yang enggan membayar yuran penyelenggaraan ini dengan pelbagai alasan tanpa bukti. Alasan yang mengaitkan penyelewengan selalu saya terima. Tapi saya percaya mereka ini sebenarnya tidak tahu tentang keadaan sebenar dan apabila ada mesyuarat, emosi mengatasi akal. Oleh itu cadangan saya agar sesuatu perubahan itu bukan sahaja berlaku tetapi harus ditunjuk atau tampak berlaku (mengambil istilah biasa undang-undang bahawa keadilan itu bukan sahaja dilaksanakan tetapi tampak telah dilaksanakan.

    Maaf atas komen panjang. Terima kasih

    ReplyDelete
  2. Encik Azmi,

    terima kasih atas input yang disumbangkan oleh encik. JMC memang menggalakkan input-input yang sedemikian dari encik. di mana-mana kondo ada terdapat isu-isu penyelewengan dana. yang ingin saya tekan di sini ialah jika seseorang itu hendak membuat apa-apa dakwaan, dakwaan itu mesti berasas dang disokong dengan bukti. jangan maki hamun tak tentu hala dalam keadaan yang terlalu beremosi.

    di blog ini, saya cuba sedaya upaya untuk menerangkan bagaimana JMC menjalankan tugas mereka dengan secara telus. Bagi kita tidak ada perkara yang boleh dikatakan 'confidential' Segala dokumen-dokumen seperti minit-minit mesyuarat, bank statement, account boleh disemak ole pemilik uyang hendak berbuat demikian.

    Berkaitan dengan penggunaan kolam renang, kita bukan mengenakan apa-apa sekatan. di mana-mana kolam renang tak kira swasta atau publik, mesti ada peraturan-peraturan yang tertentu. kita faham tentang umat-umat agama Islam yang hendak mengguna kolam renang. Bagi mereka juga ada baju mandi yang khas yang pihak pengurus telah tetapkan di papan notis.
    sekian terima kasih.

    ReplyDelete
  3. Mr. See
    For the account signatories. You divided into two groups A and B, signatures will sign from either one from group A and either one from group B, is that the cek must have 2 signatures then is valid or only 1 signatures the cek is valid ?

    Why one committee member allow to sign a cek ? how about other committee. Suppose committee member are not allow to sign cek. All the cek only can sign by Chairman, Secretary & Treasurer.
    Either two, from three of them only one group will done, why divided into two group so superfluous.

    ReplyDelete